1. رویکردهای مبتنی بر دارایی
این روش اصولا همهی سرمایهگذاریهای موجود در آن کسبوکار را جمع میبندد. ارزشگذاریهای مبتنی بر دارایی کسبوکار را میتوان یا بر اساس واحد فعال یا بر اساس انحلال انجام داد. رویکرد مبتنی بر دارایی واحد فعال، ارزش خالص ترامهی داراییهای را فهرست کرده و مقدار بدهیهای آن را کسر میکند. رویکرد مبتنی بر دارایی انحلال، مقدار پول خالصی را تعیین میکند که در صورت فروش تمام داراییها و پرداخت بدهیها دریافت میشود. استفاده از رویکرد مبتنی بر دارایی، برای ارزشگذاری یک موسسه انفرادیِ دارای یک مالک، دشوار است. در یک شرکت، همهی داراییها تحت تملک شرکت هستند و مشمول فروش کسبوکار میشوند. داراییها در یک شرکت انفرادی به نام مالک است و جدا کردن داراییها از کسبوکار و استفادهی خصوصی دشوار خواهد بود.
2. رویکردهای کسب ارزش
روشهای ارزشگذاری کسبوکار براساس این تفکر عمل میکنند که ارزش واقعی کسبوکار در توانایی آن برای تولید ثروت در آینده است. رایجترین رویکرد کسب ارزش، نقد کردن داراییهای گذشته (محاسبهی ارزش خالص کنونی داراییها و سودهای آینده) میباشد. ارزیاب با این روش، با استفاده از سوابق درآمدی پیشین شرکت، میزان جریان پولی مورد انتظار برای آینده را تعیین کرده، آنان را برای درآمدها یا هزینههای غیرمعمول مرتب و گردش پولی مورد انتظار را در عامل سرمایهگذاری ضرب میکند. عامل سرمایهگذاری، نشاندهندهی میزان سودی است که خریدار از سرمایهگذاری انتظار دارد و ابزار سنجشی برای میزان ریسک به دست نیاوردن درآمدهای مورد انتظار است. تنزیل سودهای آتی نیز روش دیگری برای ارزشگذاری کسبوکار است که در آن به جای گرفتن میانگین درآمدهای گذشته، میانگین روند درآمدهای پیشبینیشده در آینده به کار گرفته و بر عامل سرمایهگذاری تقسیم میشود.
3. رویکردهای ارزش بازاری
رویکردهای ارزش بازاری به ارزشگذاری کسبوکار، در تلاش برای تعیین ارزش کسبوکار شما توسط مقایسهی آن با دیگر کسبوکارهای مشابهیست که پیشتر به فروش رسیدهاند. روشن است که این روش در صورتی خوب کار میکند که تعداد کسبوکارهای قابلمقایسهی کافی وجود داشته باشند. نسبت دادن یک ارزش به موسسهای با مالکیت فردی بر اساس ارزش بازاری، کار دشواریست. همانطور که در تعریف آن دیدیم، موسسهی انفرادی تنها تحت تملک یک نفر است و به همین دلیل تلاش برای پیدا کردن اطلاعات عمومی دربارهی کسبوکارهای فروختهشدهی مشابه در گذشته کار آسانی نیست. اگرچه رویکرد کسب ارزش، محبوبترین روش ارزشگذاری کسبوکاراست، اما ترکیبی از روشهای ارزشگذاری میتوانند بهترین و بهینهترین راه برای تعیین قیمت فروش باشند.
درباره این سایت